miercuri, 23 martie 2011

Dojana bunului simţ


     

   Referitor la problema implicării noastre, a fiecăruia în parte şi a noastră a tuturora,  la îndreptarea lucrurilor care merg prost în societate şi la chestiunile care ţin de judecăţile şi prejudecăţile ce  le suscită implicarea sau neimplicarea noastră, ne punem firesc întrebarea:
    Cât trebuie şi dacă trebuie să acţionăm într-un fel, pentru îmbunătăţirea acestor realităţi cotidiene, a relaţiilor dintre noi, a atmosferei din jurul nostru şi dacă trebuie să ne intereseze  starea de lucruri care domneşte în societate şi în instituţiile la care lucrăm şi de ceea ce se întâmplă pe stradă sau oriunde, în altă parte a lumii în care trăim şi care ne influenţează viaţa, familia, sănătatea, credinţa, moralitatea, convieţuirea. 
    
      Abordând acest capitol al traiului în comun organizat după anumite principii de convieţuire, potrivit cărora orice merit şi virtute trebuie răsplătită, iar orice greşeală trebuie iertată dar şi corijată; aş zice că, este firesc să fie lăudat şi încurajat cel care este virtuos, aşa cum este necesar, uneori, să fie luat la întrebări cel care ne deranjează...

    Teza aceasta că, nu-i bine să faci observaţii este discutabilă...Închipuirea aceasta de sine, autosuficientă, pe care o adoptă omul modern ignorant, care crede că  este un "finuţ"  atunci când nu-l mai indignează nimic din ce este în jurul său nepotrivit şi necuviincios, că este emancipat şi cu maniere elevate dacă nu ia atitudine, că este absolut bun şi blajin doar pentru faptul că nu-l indispune nimic din comportamentele semenilor săi, fiind mai bine, mai cuminte, să nu ai nici o reacţie, mi se pare o impasibilitate culpabilă şi complice cu răul care-i bântuie viaţa sa sau a celorlalţi.

    În situaţia în care toţi ne complacem în amoralitate sau mai rău în promiscuitate, când nici societatea nu mai aplică vreun fel de "coerciţie" celor care greşesc fundamental sau mai puţin, este nu numai o viziune puerilă, uşuratică şi amorală, ci cu totul imorală.

     A fi cu totul relaxaţi atunci când vedem că, un semen de-al nostru o ia cu totul razna, iar atitudinea lui sfidătoare la adresa celor din jur nu ne lasă nici un frison pe conştiinţă, deşi ne agresează prin libertatea lui , libertatea noastră, denotă că, în plan moral suferim de una din patologiile conştiinţei morale şi anume de laxism moral, conform "principiului": este liber să facă fiecare ce doreşte....

     Chiar şi la cele mai neînsemnate derapaje de la civilizaţie, nu e bine să rămânem impasibili, ci e util să reacţionăm faţă de cei care distonează în raport cu mulţimea şi sunt în conflict cu norma obiectivă şi cutuma obştii; uneori şi cele mai insignifiante detalii şi inadvertenţe ale insului "inadaptat" pot incomoda pe cei cu maniere şi mai sensibili  constituind inadecvări la decorul şi armonia generală.

    La modul figurativ vorbind, dacă vezi că, într-o orchestră unul e afon şi cântă fals, îi zici să tacă, să-şi acordeze instrumentul , să cânte după partitură sau să părăsească scena, unii îl huiduie şi uneori e productiv, căci înţelege să se rectifice; e clar că-i deranjează pe privitori sau pe ascultători. Aplaudăm doar pe solistul care cântă bine sau pe interpretul care-i în acord cu orchestra...Altminteri, avem noi o problemă cu "urechea...că nu-i muzicală" sau  ne-a luat somnul "raţiunii" şi ne-am "culcat liniştiţi pe o ureche" ori ne auzim doar respiraţia... sau nici pe aceea, căci am devenit, între timp, datorită "adormirii" - "orbi şi surzi" şi nu mai rezonăm cu armoniile simfoniei generale...

     "Că precum cele neînsufleţite, care dau sunet, fie fluier, fie chitară, de nu vor da sunete deosebite, cum se va cunoaşte ce este din fluier, sau ce este din chitară? Şi dacă trâmbiţa va da sunet nelămurit, cine se va mai pregăti de război?"(I Cor. 14,7-8).
      Şi  atunci, se pune întrebarea - retoric - trebuie să mai fie şi unii "trâmbiţe" care să răsune "dreptatea lui Dumnezeu" sau a "Legii Sale" ori să cheme la ordine pe cei care trăiesc dezordonat şi fără rânduială?...
    Sau e mai liniştit, mai comod, să priveşti de la distanţă "haosul" şi să-i "cânţi în strună"  perturbatorului la fel de dizarmonic cum emite şi el...

      Iată soluţia pe care ne-o propune Evanghelia, căci zice Mântuitorul:
     "V-am cântat din fluier şi n-aţi jucat; v-am cântat de jale şi nu v-aţi tânguit...
      Dar înţelepciunea s-a dovedit dreaptă din faptele ei.
      Atunci a început Iisus să mustre cetăţile în care se făcuseră cele mai multe minuni ale Sale, căci nu s-au  pocăit."(Matei cap.11, 17-20)...

     Deci, atitudinea - finalmente -  este să-l mustri pe cel care greşeşte, după ce i-ai "cântat din fluier", în fel şi chip, ca să priceapă;
     Altfel, nu ne-ar mai fi spus să urmăm cei patru paşi ai împăcării evidenţiaţi, în alt loc, la  Matei 18:15-17, paşi care se sfârşesc cu excomunicarea celui ce nu se pocăieşte:
   „Dacă fratele tău a păcătuit împotriva ta, du-te şi mustră-l între tine şi el singur. Dacă te ascultă, ai câştigat pe fratele tău. Dar, dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi inşi, pentru ca orice vorbă să fie sprijinită pe mărturia a doi sau trei martori. Dacă nu vrea să asculte de ei, spune-l Bisericii; şi, dacă nu vrea să asculte nici de Biserică, să fie pentru tine ca un păgân şi ca un vameş.“
    
      În concluzie:
      Cum va şti cel care greşeşte că greşeşte dacă nu-i va spune nimeni că greşeşte!?...

     Altfel, în particular, nu ai să-i faci observaţie nici copilului tău atunci când greşeşte, nespunându-i, de exemplu, "să nu se joace cu focul", când observi că vrea să o facă, în ideea că se va învăţa el minte dacă se va arde niţel...sau atunci când uită să dea "bună ziua" la cunoscuţi sau când "aruncă hârtii" pe jos, cu speranţa că, va învăţa la ora de dirigenţie, poate la ecologie sau la cursurile de educaţie civică...

     Poate, cine ştie, o să-i înveţe pe toţi "indisciplinaţii" - Şcoala vieţii, deşi şi la aceasta predau lecţii unii "profesori" sau cei care iau atitudine ca să corecteze ceva, cu dojana bunului simţ, că nu înveţi doar din circumstanţe, ci trebuie să-ţi decripteze cineva tâlcul lucrurilor, al întâmplărilor...  
    
     A lăsa pe umerii altora educaţia "odraslelor" este o atitudine iresponsabilă, aşa cum a fi invariabil pasivi la "nesimţirea" altora cu gândul că: nu-i treaba nostră... sau zicând: dă-i pace că nu-i pasă... sau că: nu se mai poate face nimic...este o trădare de la principii, de la civism , de la educaţie şi de la creştinism, în ultima instanţă.

     Mântuitorul a zis: "Îndrăzniţi, Eu am biruit lumea", "să prisosească dreptatea voastră" şi "să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor"...nu este inactivism social în aceste afirmaţii sau îndemn la somn şi la culcat pe o ureche, la delăsare.

     Dacă suntem atât de buni la suflet, încât am uitat şi de dreptatea lui Dumnezeu şi de dreptatea omenească, înseamnă că suntem "mai catolici decât Papa". Bunătatea fără dreptate nu dă sfinţenie...e "căldicică".

    Putem pleca de la premisa că, suntem mereu liberi, însă nu suntem întotdeauna conştienţi, lucizi şi responsabili. Ce-ar fi atunci să facem "petiţii"' la preşedinţi să fie graţiaţi toţi infractori, căci vezi Doamne, ne e milă de ei...(şi ne este), ce-ar fi să nu mai fie nici o legislaţie şi să desfiinţăm codul penal ca să nu mai fie sancţiuni pe "bieţii oameni", să-i lăsăm în pace şi pe dictatori să-şi bată joc de popor, fără a simţi vreun frison de revoltă de la mase. De asemenea, nici preoţii să nu mai facă morală la oameni, nici duhovnicii să nu mai dea canoane la credincioşi că sunt "depăşite" şi să fie "liber la păcate", să-i reabiliteze Biserica şi pe eretici, să nu mai fie nici Judecată de Apoi, nici particulară, nici universală, să-i cerem lui Dumnezeu să desfiinţeze iadul, pedepsele şi chinul păcătoşilor, să-i răsplătească şi pe demoni pentru "efortul depus" şi eventual, într-un exces de milă, să-i facă la loc îngeri luminaţi, din draci întunecaţi ce sunt ei acuma...

     Iar dacă nu vrem, nicicum, să fim crispaţi faţă de aceşti "zoon politikon" şi alegem să rămânem senini, ba chiar să râdem pe seama lor, avem cel puţin dreptul "literar" şi uneori, chiar trebuie, cu mijloacele pamfletului sau cu fabula, să-i "sancţionăm comic", să fie şi ei - "măcar" şi "măgar"- luaţi în râs, căci ''râsul este o sancţiune publică"(H. Bergson) şi avem voie să zâmbim...
                                                                                        
                                                                              Pr. Alin-Cristian Preotu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu