vineri, 13 mai 2011

Iubesc, deci exist


Iubesc, deci exist
                                         
                Pr. Alin-Cristian Preotu

Ne întrebăm de când ne ştim, ce este iubirea, dacă iubim cu adevărat pe Dumnezeu, pe aproapele - care poate fi oricine şi dacă am ajuns la o măsură suficientă în această privinţă.

Interogaţia devine mai acută în adolescenţă, când iubirea îşi păstrează aerul pueril, şi parfumul juvenil şi doar cu timpul, răspunsul la această întrebare capătă consistenţă şi cu vârsta.

Plecând de la dubitaţia lui Descartes, care a concluzionat că, dacă omul cugetă, există: <...cugito, ergo sum >, am putea să demonstrăm, fără sofisme şi nici raţionalist, ci faptic, real şi fără îndoială că: dacă iubesc, exist. De asemenea, putem înţelege cum iubirea şi trăirea ei îmi poate conferi nu doar existenţă Aici, ci şi nemurire, Dincolo.

Evanghelia ni-L reprezintă pe Tatăl ca Dumnezeu-iubire, care ne învaţă prin Fiul Său, că Împărăţia Cerurilor se dobândeşte “dacă vom avea dragoste unii faţă de alţii”, reflectată în faptele milostivirii sufleteşti şi trupeşti.

Aşadar, Evanghelia ne arată că, iubirea nu este doar propovăduită, gândită şi vorbită, ci trebuie simţită şi trăită.  Acesta-i gândul lui Dumnezeu: ca să ne mântuiască prin iubire. A dovedit-o prin jertfa Sa, pe Golgota, unde pe Cruce fiind răstignit, ne-a îmbrăţişat pe toţi cu o iubire şi o libertate răstignite, pentru că nu venise să facă voia Sa, ci voia Celui care L-a trimis în lume: a Tatălui. Acesta-i Logosul Evangheliei şi aceasta-i gândirea lui Dumnezeu: să gândim gândirea Lui şi să iubim iubirea Lui.

Finalmente, ultima treaptă a iubirii, a unirii şi a fiinţării noastre desăvârşite în Dumnezeu este contemplaţia, anume a dobândi gândul lui Hristos şi iubirea Lui, adică a vedea, a gândi, a înţelege şi a iubi pe Creator, creaturile şi creaţia Sa la fel ca şi El, după chipul şi asemănarea Lui.

Aş zice că, dragostea are de străbătut “o cale îngustă pe care puţini o află” de la minte la inimă şi invers, pentru a deveni strălucitoare, “Inima fiind rădăcina minţii”(Sf. N. Aghioritul) şi nu rătăcind pe “un drum lat şi larg pe care mulţi mergând, duc iubirea la pieire şi se duc la pieire” şi anume de la inimă la mintea-creier pentru a o transforma în “materie cenuşie”. “Inima are nişte raţiuni despre care mintea nu cunoaşte nimic ”, zicea B. Pascal, evidenţiind, fără să-şi dea seama, “cugetul inimii” despre care au vorbit Sfinţii Părinţi filocalici şi că, în felul acesta,  “paza minţii” nu se poate realiza decât dacă mintea pogoară la inimă unde-i este locul şi rădăcina, într-un mod duhovnicesc şi ontologic în ce priveşte fiinţa ei spirituală şi fiinţarea.

Multă vreme  dragostea bate cu insistenţă la porţile inimii, uitând că Hristos este “calea” şi “uşa”,  mai ales în prima tinereţe şi iese de acolo, iraţională, “oarbă”, pentru a se sui, ulterior, la minte, la înţelesurile ei, la înţelepciune, la inteligenţa emoţională. Deja, când ajunge dragostea la minte, creierul care, de obicei analizează la rece orice sentiment şi dă verdicte, reuşeşte să mai atenueze, cu prudenţa-i specifică, vâltoarea inimii şi uite aşa, cu anii şi cu vremea ajungem, pe nesimţite, să iubim tot mai puţin şi să gândim tot mai mult...Adică să nu mai iubim cu inima, ci doar cu mintea, să gândim iubirea şi să iubim gândirea, nu să o mai trăim, devenind mult mai cerebrali în manifestările de afecţiune îndreptate către semenii noştri şi către oricine.

 Astăzi, pretutindeni observăm, monopulul iubirii declarate îndrăzneţ, asupra iubirii manifestate cu cuminţenie şi răspândirea tot mai largă a iubirii erotizate, fără pudoare, faţă de iubirea manifestată spiritual, tot mai mai pudică, în zilele noastre şi atât de discretă, din păcate.

Iubirea “îmbătrâneşte” cu trecerea anilor, întrucât o vedem la copii cât de frumos se manifestă prin atitudini, priviri şi fapte şi mai puţin prin vorbe, iar la adulţi cât de “frumos” se declară prin vorbe şi mai puţin prin atitudini, priviri şi fapte. Se inversează ceva, anume ponderea, rolul şi controlul exercitat de raţiune în raport cu afectivitatea, faptul că devenim, cu vârsta,  mai inteligibili şi mai puţin sensibili.

În felul acesta înţelegem, de ce sunt atât de surprinzătoare reacţiile emoţionale ale copiilor, care zic: “ Înţelepciunea şi iubirea noastră este jocul ”, apoi a tinerilor înflăcăraţi, care zic: “Jocul şi înţelepciunea noastră este iubirea”  şi cât de calculaţi suntem noi maturii, când zicem: “Iubirea şi jocul nostru este înţelepciunea”. A surprins bine- L. Blaga - stadiile parcurse de individ şi preponderenţa trăsăturilor dominatoare în desfăşurarea lor cronologică.

 Dar, dacă ne gândim bine că, “Dumnezeu este iubire”(I Ioan 4,8), că toată “Legea şi prorocii” sunt cuprinse în porunca dragostei, că “dragostea nu cade niciodată”(I Corinteni,cap.13,8), că este şi rămâne cea mai mare dintre virtuţi, că o iubire ortodoxă presupune trăire, parcă tot mai tare şi aproape sigur, ne putem dori fiecare, să nu mai îmbătrânim, “să rămânem în iubire, să rămânem în Dumnezeu”(I Ioan 4,16), trăind o “tinereţe fără de bătrâneţe şi o viaţă fără de moarte”,... aşa cumva, oarecum, veşnic îndrăgostiţi...

Mai mult, cât timp tânărul caută iubirea vieţii lui, încă mai manifestă o oarecare disponibilitate afectivă şi deschidere, întrucât în potenţialitatea iubirii sale sunt cuprinse nenumărate persoane care ar corespunde criteriilor sale elective. După ce şi-a întâlnit jumătatea şi s-a format perechea, cercul se închide, şi mai mult, iar după căsătorie, considerând iubirea o chestiune de intimitate, de jurământ , din nefericire, se ermetizează şi mai tare între zidurile casei, la domiciliu. Acest mod de a înţelege fidelitatea conjugală, ca închidere şi prizonierat – ca rob al omului şi nicidecum deschidere şi libertate responsabilă – ca rob al lui Hristos, circumscrişi şi proscrişi într-o iubire care exclude de la comuniunea de dragoste, ce trebuie să o avem cu toţi oamenii, după porunca Domnului, indiferent că suntem căsătoriţi ori ba, este o formă îngustă, eronată, egoistă de a trăi acest frumos sentiment – numit dragostea de aproapele.

 Alminteri, nu s-au înţeles bine, rosturile conjugale ale soţilor - de a trăi Taina Iubirii, prin  a fi şi a rămâne “în Hristos şi în Biserică”, care chiar dacă-şi aparţin unul altuia fiind “un trup”, datori fiind cu dragostea unul faţă de altul - cu toată credincioşia, nu rămân captivi “trupului conjugal”, ci se iubesc, respectându-şi jurămintele - cu toată libertatea fiilor şi a fiicelor lui Dumnezeu.

Toată această aserţiune este o pledoarie a iubirii creştine şi o apologie a Nunţii, în care Mire rămâne Hristos, iar noi - prietenii mirelui, iar toţi ceilalţi semeni ai noştri – nuntaşi ai Nunţii noastre, pentru a se putea trăi dragostea şi bucuria Unuia faţă de toţi şi a toţi şi toate faţă de Unul.

Caracterul iubirii autentic creştine este acela că, ea adună şi trebuie să se adune şi să cuprindă pe câţi mai mulţi oameni; ea îmbrăţişează nu numai pe aproapele, care-mi este rudă, soţ, soţie,copil sau prieten, ci şi pe străin şi pe vrăjmaş. Pin urmare, iubirea creştină se manifestă cu extindere şi cuprindere la toţi oamenii, îmbogăţindu-se cu fiecare şi îmbogăţindu-ne pe fiecare şi fiind mai mulţi se adună recapitulativ, adunându-ne în unitate şi armonie de cuget şi simţiri.

Mântuitorul a arătat că, după Învierea de apoi, oamenii “nu se vor mai însura şi nu se vor mai mărita”, ci vor fi ca “îngerii lui Dumnezeu, în trup”, evocând, astfel faptul că “dragostea nu va cadea niciodată”(ICorinteni,cap.13) şi că ea nu se manifestă doar în “bisericuţe”, fie ele şi cele de acasă, adică, exclusiv, în familie, ci, mai curând în Biserică, în familia cea mare, unde sunt cuprinşi toţi şi toate, în iubirea întreolaltă, oameni şi Dumnezeu, în care toată lumea devine Biserică.

Formele patologice ale trăirilor afective denotă şi anumite forme de exclusivism şi mizantropie, egotisme dezavuate în parabolele biblice. Pentru exemplificare avem pilda fecioarelor nebune, care au considerat că, este suficientă castitatea lor şi iubirea faţă de Mire, fără dragoste faţă de oameni, manifestată prin faptele bune şi compasiune  sau pilda bogatului nemilostiv, care a căzut în autosuficienţa iubirii de sine, cu excludere de la această iubire şi a lui Dumnezeu şi a săracului-aproape de poarta sa. De asemenea,  şi exemplul fariseului care a arătat o credinţă şi o iubire rigoriste la precepte şi forme, în exclusivitate faţă de Dumnezeu şi neextrapolată şi la semenii săi, în fondul ei.

Aşadar, formula consacrată deja în titulaturile livreşti: “iubesc, deci exist”, exprimă o vocaţie creştină, în care cel locuit de Dumnezeu este strămutăt în alte evidenţe ale existenţei sale, în care iubirea nu este o filozofie care nu există şi fără de viaţă, ci devine o virtute trăită şi propria sa filozofie de viaţă.

8 comentarii:

  1. Si daca am apela la “formula” carteziana intreaga, “dubito ergo cogito, cogito ergo sum”, am putea spune, in aceeasi linie propusa de articol, “fac faptele iubirii deci iubesc, iubesc deci exist”. Sau poate ca rationand astfel am ramane prea mult doar in sfera cognitivului care cere evidente, cause, explicatii. Se cade o multumire pentru tema aleasa si pentru ragazul oferit de a ne intoarce in inima sau, dupa caz, de a ne aminti ca suntem acolo prin marea iubire a lui Dumnezeu, si de a ne bucura iar si iar. Si e adevarat: daca in familie apare acea izolare, nu cred ca mai e iubire autentica pentru ca aceasta duce la o deschidere, la o blandete si o generozitate care se rasfrang spontan si cu prospetime asupra lumii, asupra celorlalti si a fiecaruia in parte.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cand e vorba de o dragoste ~erotizata~ nu prea stiu cat de rece judeca creierul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Da...ai zis bine, Andreea cu... “fac faptele iubirii deci iubesc, iubesc deci exist”...
    Iubirea înseamnă fapte și mai puțin vorbe, deși este nevoie și de acestea, pentru puțină poezie și pentru atmosferă...și apoi dragostea trebuie și mărturisită și nu doar trăită...
    Nu este o problemă nici cu "sfera cognitivului" deoarece dragostea presupune și cunoaștere, relație și evidențe(vreau să știu sigur dacă mă iubești-ar spune un îndrăgostit) și nici puțină rațiune nu strică, că să nu fie dragostea oarbă, cum se spune,...
    P.S. Mă bucur și-ți mulțumesc că-l apreciezi... Sper să fie de folos și altora care citesc...Doamne ajută!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mihai,cred că mai dă rateuri şi creierul când se încinge...se dă de ceasul morţii şi neuronul chinuit de temperaturi; e ameţit şi nu mai dă randament...
    E adevărat, că nu mai judecă la rece, când trimite Cupidon săgeţi cu foc la îndrăgostiţi sau când Sarsailă aprinde călcâiele la "pisicuţe" şi "motani" când sunt "în călduri"...
    Trebuie să deosebim fierbinţeala de la trup şi de la patimile lui şi fierbinţeală de la duh şi lucrările lui...
    Dar, dacă ne referim la dragostea curată, lucrurile se schimbă radical...mintea şi inima sunt în echilibru...

    RăspundețiȘtergere
  5. Sigur, echilibrul e prezent intr-un astfel de caz fara sa ne mai gandim cu efort ce si cum e de facut ca sa mentinem balanta. A propos de iubirea in care toate cele trei aspectele se imbina armonios (inclusiv Erosul,fireste,care nu este in sine murdar) indraznesc sa spun ca vad in Cantarea Cantarilor in primul rand cea mai frumoasa declaratie de dragoste care poarta in fiecare cuvant inima celui care se daruieste sincer, curat si total.(Am spus "indraznesc" deoarece stiu ca interpretarea prima, ca sa-i spun asa, vede in aceasta "Cantare" exprimarea relatiei dintre Hristos si Biserica, ceea ce in nici un caz nu neg, doar ca mi se pare deosebit de frumos sa o vedem si ca unirea minunata dintre barbat si femeie atat sufleteste cat si trupeste).

    RăspundețiȘtergere
  6. "Săgeţile ei sunt săgeţi de foc şi flacăra ei ca fulgerul din cer.
    Marea nu poate stinge dragostea, nici râurile s-o potolească"...exprimări "de foc", care aprind sensibilitatea...
    Recitind încântătoarea "Cântarea cântărilor",observăm că, metaforele de aici trimit şi la un Eros, însă unul transfigurat; se reflectă şi un erotism spiritualizat de iubirea frumoasă şi curată a celor doi iubiţi şi integrat în această "iubire - care poate schimba însăşi substanţa lucrurilor, înfrumuseţându-le"(P.Evdokimov) sau îndrăzneaţa afirmaţie augustiană: "Iubeşte şi fă ce vrei"...însă, dacă iubeşti, nu mai faci ceea ce vrei, ci ceea ce trebuie...
    P.S. Iar o iubire mai înaltă, superioară faţă de cea a oamenilor, este iubirea îngerilor-una asexuată...până să ajungem la aceasta, putem intra în Taină şi trăi iubirea Nunţii, că pe un "sacerdoţiu conjugal", ca pe o "Cinzecime conjugală"(P.Evdokimov)...

    RăspundețiȘtergere
  7. ,,După ce şi-a întâlnit jumătatea şi s-a format perechea, cercul se închide, şi mai mult, iar după căsătorie, considerând iubirea o chestiune de intimitate, de jurământ , din nefericire, se ermetizează şi mai tare între zidurile casei, la domiciliu. Acest mod de a înţelege fidelitatea conjugală, ca închidere şi prizonierat – ca rob al omului şi nicidecum deschidere şi libertate responsabilă – ca rob al lui Hristos, circumscrişi şi proscrişi într-o iubire care exclude de la comuniunea de dragoste, ce trebuie să o avem cu toţi oamenii, după porunca Domnului, indiferent că suntem căsătoriţi ori ba, este o formă îngustă, eronată, egoistă de a trăi acest frumos sentiment – numit dragostea de aproapele.
    Alminteri, nu s-au înţeles bine, rosturile conjugale ale soţilor - de a trăi Taina Iubirii, prin a fi şi a rămâne “în Hristos şi în Biserică”, care chiar dacă-şi aparţin unul altuia fiind “un trup”, datori fiind cu dragostea unul faţă de altul - cu toată credincioşia, nu rămân captivi “trupului conjugal”, ci se iubesc, respectându-şi jurămintele - cu toată libertatea fiilor şi a fiicelor lui Dumnezeu.``

    Parinte am citit ceea ce ai scris despre iubire si vreau sa spun ca sunt profund impresionat, dar in aceste randuri se strecoara o ideie, care poate fi pricina de poticnire pentru cei credinciosi in Domnul si care ma simt dator sa o spun asa cum nu as spune-o de la mine!
    Cei care se iubesc cu adevarat sau sunt soti si sotie, nu spune nimeni sa se izoleze, dar din moment ce au ales sa se iubeasca, e bine pentru ei, pentru ca sa nu isi ispiteasca mintea unul celuilalt sa mearga impreauna la activitatile pe care le intretin in societate! Pentru ca asa cum ati scris in randurile de mai sus, sunt un singur trup, si impreuna va trebui sa iubeasca aceste lucruri! Altfel daca vrem sa inducem in mintea credinciosilor ca sunt liberi dupa casatorie cum erau si inainte si poate ea sau el sa mearga la diverse activitati, iar celalalt sa stea acasa, pentru ca nu are ce cauta acolo, deja unul dintre ei are ceva de ascuns si aduce ispita celuilalt! Nu zice nimeni sa ne izolam, dar mereu cel pe care il iubesti trebuie invitat la activitatile pe care le faci! Mai ales la cele pentru Dumnezeu!
    Dumnezeu sa aduca intelepciune in mintea noastra si sa nu ajungem sa spunem vorbe doar pentru ca sa fim placuti altora sau sa facem pe plac mintii noastre care ascunde ceva! De Dumnezeu nu s-a putut si nu se va putea ascunde nimeni!
    Dumnezeu sa ne ajute sa invatam din toate si de la cel considerat pacatos, asa cum am invatat de la talharul de pe cruce si de la cel credincios si de la cel care vine din alta directie, asa cum am invatat de la Sutas! Imparatia Lui Dumnezeu e mare si nu vom sti cararea de pe care va veni omul vazut de noi nebun, dar care vorbeste de la Dumnezeu si nici nu vom sti din ce om alungat de noi ne va vorbi Dumnezeu, pentru ca in veacul acesta prorocii si invatatorii sunt de mai multe feluri! Si asa cum ati spus in cele scrise mai sus fara dragoste adevarata nimic nu se poate savarsi, dar dragostea adevarata cere sacrificii ale placerii si dedicatie totala unul pentru celalalt in care sa faci voia Lui Dumnezeu si sa duci familia, nu pe unul din familie pe cale adevarului! Nu este taina in Adevar, iar cei care cred in taine sunt doar indragostiti de taina, asa cum noi ne indragostim in tinerete de o femeie sau o femeie de un barbat, pentru ca nu stim toate cusururile lui! Daca vei putea iubi un om la care ii stii toate cusururile, atunci poti sa spui ca il iubesti in adevar, in rest il iubesti din pricina tainelor! Dumnezeu nu ne-a lasat taine, noi le-am incropit, El ne-a lasat Adevarul, pentru ca sa ajungem sa iubim cu adevarat, fara a face din iubirea familiei un sentiment transferabil!

    RăspundețiȘtergere
  8. Spun toate acestea pentru ca sa nu ajungem sa ne inselam, ca putem si noi sa facem o taina din libertatea pe care o avem dupa ce ne casatorim si sa mergem pe ideia ca Dumnezeu ne iarta! Dumnezeu ne iarta pentru ceea ce nu stim ca este pacat, dar daca stii ca este pacat si te duci mai departe sa il faci, pentru asta nu mai este iertare, este ca si cum te-ai arunca de la etajul 4 cu gandul ca pe la etajul 1 te vei opri, pentru ca tu crezi cu Adevarat in Dumnezeu! Dar iata ca marturia sta in Sfanta Scriptura, care spune ca Isus a fost ispitit de Satana:
    ,,Atunci diavolul L-a dus în sfânta cetate*, L-a pus pe streaşina Templului
    6. şi I-a zis: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos; căci este scris:
    „El va porunci îngerilor Săi* să vegheze asupra Ta;
    şi ei Te vor lua pe mâini,
    ca nu cumva să Te loveşti cu piciorul de vreo piatră.”
    7. „De asemenea este scris”, a zis Isus: „Să nu ispiteşti* pe Domnul Dumnezeul tău.”
    Sa nu strecuram ceva din pricina gandului necurat care ramane in noi si sa dam motive de potictire celor care il cauta cu adevarat pe Dumnezeu sau pricina de cearta sau de gelozie! Sa ii invatam dar si nu cum i-am invata de la noi, ci cu dragostea cu care ne-a binecuvantat Dumnezeu, sa faca impreuna ceea ce au de facut, ca si cum cei doi ar fi unul!
    Nu este posesivitate in asta si nici gelozie, ci asta demonstreaza cu adevarat ca unul nu are nimic de ascuns celuilalt si nici nu il minte si iata ce mai spune Sfanta Scriptura:
    Să nu te închini* înaintea unui alt dumnezeu; căci Domnul se numeşte gelos**, este un Dumnezeu† gelos.
    15. Fereşte-te* să faci legământ cu locuitorii ţării, ca nu cumva, curvind** înaintea dumnezeilor lor şi aducându-le jertfe, să te pofteascㆠşi pe tine şi să mănânci†† din jertfele lor,

    RăspundețiȘtergere